سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: در سال گذشته حدود ۸ درصد از خودرو‌های مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای نقص در سیستم ترمز به عنوان مهم‌ترین بخش در ایمنی خودرو بوده‌اند. 
سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: در سال گذشته حدود ۸ درصد از خودرو‌های مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای نقص در سیستم ترمز به عنوان مهم‌ترین بخش در ایمنی خودرو بوده‌اند. 
کد خبر: ۱۴۴۹۴۴۹

به گزارش جام جم آنلاین، سید محمد مهدی میرزایی قمی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ۲۲ اسفند ماه حدود یک میلیون و ۶۲۰ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات تغییر چندانی نداشته است.

 میرزایی قمی توضیح داد: از این آمار، یک میلیون و ۲۴۷ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده و نقص مربوط به آلایندگی ۱۶۰ هزار و عدم همراستایی ۹۳ هزار و کمک فنر ۴۲ هزار و تست ترمز ۱۲۰ هزار و وضعیت ظاهری ۱۸۶ هزار دستگاه خودرو مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران شناسایی و در نهایت جهت اخذ معاینه فنی توسط راکبین آن رفع ایراد شده است.

 سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران عنوان کرد: در مجموع ۳۰ درصد از خودرو‌ها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده و تعدادی از این خودرو‌های مردود دارای چند نقص بوده اند.

 وی بیان کرد: از ابتدای سال تا ۲۲ اسفند ماه گذشته حدود یک میلیون و ۱۸۶ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، در حدود ۱۷۷ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع در حدود ۱۴ درصد از خودرو‌های مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.

توسعه کمی و کیفی مراکز

نقص در سیستم ترمز ۸ درصد خودرو‌ها | توسعه مراکز معاینه فنی با بخش خصوصی 

سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران درباره برنامه‌های معاینه فنی برای سال ۱۴۰۳ نیز عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ بعد از چند سال خطوط معاینه فنی افزایش یافت و ۱۰ خط به خطوط معاینه فنی در قالب دو خط ثابت و ۸ خط سیار به خطوط معاینه فنی شهر تهران اضافه شده است. این توسعه توانست بستر لازم برای انجام معاینه فنی تمام خودرو‌های پلاک تهران که در حدود ۳.۷ میلیون دستگاه خودرو است فراهم کند.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر شهر تهران از بضاعت ۶۴ خط معاینه فنی مختص خودرو‌های سبک در ۱۷ مرکز معاینه فنی ثابت و ۱۵ واحد سیار تک خطه و همچنین سه مرکز معاینه فنی تک خطه مختص خودرو‌های سنگین برخوردار است.

 میرزایی قمی عنوان کرد: در سال جدید بیشتر روی کیفی سازی خدمات برنامه ریزی خواهد شد. البته توسعه کمی مراکز نیز براساس نیاز ادامه دارد. ولی محوریت کار‌ها در سال ۱۴۰۳ متمرکز بر کیفی سازی خدمات است.

 وی بیان کرد: توسعه کمی مراکز معاینه فنی با مشارکت بخش خصوصی از چند روش انجام می‌شود که در یک مدل آن تجهیزات خطوط معاینه فنی و فضای مورد نیاز در مناطق شهرداری تهران از طرف ستاد تامین خواهد شد. 

میرزایی قمی افزود: این برنامه با هدف افزایش ظرفیت پذیرش در مراکز معاینه فنی شهر تهران و همچنین تسهیل در دسترسی به این خدمات برای شهروندان راه اندازی و تلاش می‌شود. در تعیین موقعیت این مرکز مناطقی که فاقد این خدمات بوده و یا سرانه مراجعه سالانه در آن منطقه بیشتر است در اولویت قرار گیرد.

وی توضیح داد: اورهال و بروزرسانی تجهیزات را در سال آتی در برنامه داریم. بی‌شک دقت، صحت کار، حفظ اعتماد ایجاد شده در مراکز معاینه فنی شهر تهران در اولویت کاری این ستاد است.

سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران گفت: شهروندان با اطمینان از خدمات مراکز شهر تهران استفاده کرده و به خدمات آن به عنوان یک آزمایشگاه تخصصی جهت تشخیص ایراد و نقص در خودرو اعتماد دارند. بدون تردید استفاده از تجهیزات جدید و بروز می‌تواند در تشخیص صحیح وضعیت فنی و ایمنی خودرو‌ها موثر بوده و در نهایت موجب ارتقا کیفیت خدمات و افزایش اثربخشی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا و تصادفات شود.

 وی توضیح داد: در سال جدید علاوه بر اورهال تجهیزات، آموزش‌های حین خدمت همکاران نیز پیگیری می‌شود. براساس دستورالعمل ماده ۳ آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو کنترل تجهیزات و قطعات تاثیرگذار در ایمنی تردد و سطح انتشار آلایندگی خودرو در مراکز معاینه فنی توسط کاربران متخصص و آموزش دیده انجام می‌شود و در نهایت صحه گذاری بر عملکرد فنی و ایمنی خودرو بر پایه اظهار نظر کارشناس صورت می‌پذیرد. 

میرزایی قمی ادامه داد: لذا با عنایت به اهمیت دانش و تخصص کاربران در تشخیص ایراد خودرو به صورت ویژه نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی برای هر بخش برنامه ریزی و اقدام می‌شود.

 سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران بیان کرد: براساس برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران بر مبنای تحقق عدالت شهری سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ ستاد معاینه فنی بایستی نسبت به برون سپاری بهره برداری حداقل ۵۰ درصد از مراکز معاینه فنی تحت تملک شهرداری تهران به بخش خصوصی در سال ۱۴۰۳ اقدام کند که در راستای انجام تکالیف و ارتقا سطح خدمت رسانی به شهروندان نسبت به واگذاری راهبری چهار مرکز معاینه فنی بیهقی، شهید آبشناسان، چمران و شقایق اقدام خواهد شد.

 میرزایی قمی عنوان کرد: پیگیری و تعامل با دستگاه مسئول جهت اصلاح و بروزرسانی قوانین معاینه فنی، توسعه سخت افزاری جهت ارتقا نظارت در مراکز معاینه، ارتقا سطح کیفی خدمات تعمیرگاهی، ایجاد امکانات رفاهی برای شهروندان در مراکز از دیگر اقداماتی است که در سال آتی به جدیت پیگیری می‌شود.

ایمنی در سفر با معاینه فنی

نقص در سیستم ترمز ۸ درصد خودرو‌ها | توسعه مراکز معاینه فنی با بخش خصوصی 

 وی درباره تاثیر معاینه فنی در کاهش قربانیان سوانح جاده‌ای و توصیه به مسافران نوروزی نیز توضیح داد: با عنایت به اعلام ریاست پلیس راهور فراجا که در ایام نوروز از تردد خودرو‌های فاقد معاینه فنی جلوگیری می‌شود از شهروندان درخواست می‌شود برای رعایت الزامات قانونی و همچنین اطمینان از سلامت فنی و ایمنی خودرو پیش از سفر به مراکز مراجعه کنند.

 میرزایی قمی عنوان کرد: در همین راستا توصیه می‌شود اگر یک ماه از انجام معاینه فنی خودرو می‌گذرد راکبین جهت اطمینان از وضعیت سلامت ایمنی، پیش از سفر‌های برون شهری، مجددا به مراکز برای کنترل خودرو مراجعه کنند. مراجعه حداقل سالی یک بار یک بحث قانونی برای ساماندهی وضعیت خودرو‌ها پس از تولید به صورت کلان برنامه ریزی شده، ولی خودرو‌ها نیاز دارند پس از هر تعمیر اساسی در بخش‌های ایمنی و یا پیش از سفر که ایمنی خودرو حائز اهمیت است به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

 سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران افزود: برای انجام معاینه فنی خودرو‌هایی که عازم سفر در ایام نوروز هستند مراکز معاینه فنی آمادگی کامل دارند که در کمترین زمان به این خودرو‌ها خدمات ارائه دهند. 

وی یادآور شد: امسال با عنایت به اقداماتی که در خصوص افزایش خطوط معاینه فنی و ساعت کاری مراکز و مدیریت صف با انجام پذیرش اینترنتی انجام شده در هیچ کدام از مراکز صف نداریم و شهروندان در کمتر از نیم ساعت می‌توانند در صورت سلامت خودرو معاینه فنی دریافت کنند. 

میرزایی قمی بیان کرد: کنترل ایمنی خودرو پیش از سفر بسیار حائز اهمیت است. بخش عمده آزمون‌ها در مراکز معاینه فنی مربوط به کنترل سلامت ایمنی خودرو‌ها است. 

وی توضیح داد: امسال حدود ۸ درصد از خودرو‌های مراجعه کننده به مراکز شهر تهران دارای نقص در سیستم ترمز به عنوان مهم‌ترین بخش در ایمنی خودرو بوده اند. این بدان معنی است که در صورت تعمیم این درصد به تمام خودرو‌های مشمول معاینه فنی یعنی ۳.۷ میلیون دستگاه خودرو در حدود ۳۰۰ هزار خودرو دارای نقص ترمز هستند. نقصی که می‌تواند عامل بروز تصادف و خسارات جانی و مالی غیر قابل جبرانی شود.

سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران عنوان کرد: بدون تردید انجام معاینه فنی دقیق خودرو‌ها پیش از سفر در مراکز معاینه فنی شهر تهران می‌تواند در کاهش تصادفات جاده‌ای ناشی از این موضوع موثر باشد.

 وی توضیح داد: از ۱۵ اسفند به مدت یک ماه مراکز معاینه فنی شهر تهران علاوه بر انجام معاینه فنی و کنترل وضعیت ایمنی خودرو‌ها آمادگی دارند تا نسبت به پاسخگویی سوالات و ارائه خدمات مشاوره فنی برای آماده سازی خودرو پیش از سفر در میز‌های خدمتی که به همین منظور پیش بینی شده اقدام کنند.

 میرزایی قمی یادآور شد: جهت آماده سازی خودرو پیش از سفر به صورت عمومی اقداماتی نظیر چک کردن وضعیت سلامت لاستیک و میزان باد لاستیک، سیستم ترمز و کمک فنرو همراستایی چرخ ها، چک کردن تسمه‌ها (بخصوص تسمه تایم) و چک کردن سطح مایعات خودرو. بایستی انجام شود که بالغ بر ۷۰ درصد از این کنترل‌ها در مراکز معاینه فنی برای سایر خودرو‌ها صورت می‌پذیرد و بقیه موارد نیز در صورت درخواست شهروند و مراجعه به میز خدمت توسط مشاورین فنی به صورت ویژه کنترل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها